Salgs-området består av følgende enkle elementer:

SALGSINNTEKT (består av to komponenter pris x mengde)
- VAREFORBRUK
=BRUTTOFORTJENESTE

Dette gjelder de fleste virksomheter bortsett fra de som selger tjenester (advokater, revisorer og konsulenter som "selger timer").  Målet for alle er å få økt bruttofortjeneste, dvs økt salgsinntekt uten å øke vareforbruket.

Noen "teoretiske" fokusområder er listet opp her, men i praksis for bedrifter med ansatte må daglig leder skape motivasjon, trivsel og effektivitet for at tiltakene skal fungere:

Fokusområder for å skape økt lønnsomhet
  • Vurdere å øke pris? (kan gi redusert volum)
  • Redusere rabatter? (kan gi reaksjonerfra gamle, kunder- vurdere lavere rabatt for nye kunder)
  • Se på rabattpolitikken? (hva må til for at kunden skal få rabatt?)
  • Forsøke å endre adferden til den som gir rabatten (hvem har fullmakt til å gi rabatt - må ikke være for "lett")
  • Prioritere de mest lønnsomme tjenester eller produkter
  • Prioritere de mest lønnsomme kunder
  • Se på prispolitikk: kan vi gi ulik pris til ulike kunder?
  • Passe på å ta oss betalt for alt (de små tingene
  • Analysere hva som er basisvarer og komplimentære varer (maling, White sprit, tape etc)
  • For de som selger tjenester:
    • kan utfaktureringgraden økes - hvordan?
    • prisdifferensiering ut fra medarbeiders kompetanse
    • prisdifferensiering ut fra oppgavens art
    • vurdere faste priser ut fra definerte oppgaver
Fokusområder for å skape er økt omfang (volum eller mengde)
  • Selge mer til de kunder du har (lettere å selge nye produkter og tjenester til eksisterende kunder)
  • Øk kundens besøksfrekvens (fordel program, abonnement)
  • Arbeide med å skaffe nye kunder (er dyrt)
  • Foreta hyppige målinger av salget (salg pr kunde, pr produkt)
  • Kutte ulønnsomme produkter
Hva er det som gjør at idretten skaper resultater og stor interesse? Jo,  fordi resultat måles
I bedriften gjør vi endel målinger og lager statistikker, men er ikke så flinke til å fokusere på hvem eller hva som er best. Som skøyteløperen må vi måle hver runde (f eks hver måned) mot planlagte rundetider. I bedriften må vi måle mot budsjett eller tidligere perioder for å se fremgangen.

Synspunkter på dette? Send oss gjerne en epost til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lykke til med jakten på økt lønnsomhet- det er ofte ikke mye som skal til. Husk å måle resultatene etter at du har iverksatt tiltak :-)